saragartner.blogg.se

Turist i NY och the Bronx

Kategori: , Allmänt, FN & New York

Efter en tung resa via Köpenhamn och Reykjavik landade vi tillslut i New York. Värmen slog emot oss direkt utanför flygplatsen och känslan att äntligen vara här kändes fantastisk. Vi hoppade in i en gul taxibil som körde oss över en av de många broarna där vi såg den lysande skylinen ifrån fönstret. Det var svårt att förstå att vi äntligen var här. Kort därefter möttes vi av en röd lysande skylt med "Welcome to the Bronx".

Väl framme hos våra puertorikanska värdar släpade vi upp våra tunga väskor med den sista gnuttan energin som fanns kvar i kroppen. Sen följde de oss till en riktigt fin mexikansk restaurang i området där vi åt tacos medan marken gungade av all jetlag. Vi sov som stockar tills jetlagen väckte oss vid 5.
Det visade sig att vi hamnat i ett mexikanskt och puertorikanskt område i södra Bronx och frukosten blev mexikansk hos en man ifrån Puebla, Mexiko dagen efter. Supergott med rejäl mexikansk frukost med ägg och tortillas och grön tomat- och chillisås.

Här i området har vi nästan inte pratat engelska alls, här känns precis som att vara i Mexiko. Spanska pratas överallt, på gatorna, i alla affärer och på restaurangerna.
Vi har också hunnit med lite turistande, promenerat i centrala NY bland svindlande skyskrapor, i vackra Central Park bland hästar, cyklister och joggare och sippat cappucino på italiensk bistro.

Dagen avslutades i utkanten av China Town på en vietnamesisk restaurang där jag åt den största nudelsoppan jag någonsin sett. Variationen av mat och kulturer känns oändlig här och blandningen av folk är verkligen skön. Vi har också hunnit utforska Bronx, gått en runda på Bronx Art Museum och träffat många trevliga och öppna människor här.
Igår utforskade vi Korea Town på Manhattan och åt fantastisk koreansk mat, i bullrig och rätt stressig miljö men det var det värt. Korea Town var fullt med folk och långa köer ringlade utanför varje restaurang. Hettan dallrade verkligen i luften igår och efter skyfallet blev det fuktigt och varmt och kvavt. Att gå ned i metron är som att gå rakt in i en vägg av instängd het luft. Som tur är har själva tågen iallafall aircondition.
Vi har sakta börjat orientera oss här i området och i metrosystemet. Vi gick också förbi det hysteriskt blinkande Times Square igår och sicksackade mellan alla människor i hettan.

I lördags blev vi inbjudna på lite fest hos vårt värdpar som bjudit in en del av sina vänner. Supertrevligt folk med många olika erfarenheter, allt ifrån konstnärer till advokater. Det var en fin kväll med många intressanta diskussioner.

Dagarna är fulla av intryck och bara en liten del av NY har vi sett än så länge. Det känns skönt att vi har mer tid för att fortsätta upptäcka staden.
Imorgon börjar allvaret och klockan 9 ska jag befinna mig på FNs högkvarter för att få introduktion till min praktik. Detta har jag väntat på länge. Önskan har nog funnits med mig de senaste 15 åren där i bakhuvudet.
Det blir en spännande dag!
Önskar er allt fint därhemma så hörs vi snart igen!

KOMMENTARER:

• Agneta säger:
    2014-09-02 | 06:50:46

Härlig start på er vistelse! Ska bli spännande att läsa om din första dag på FN. Kramar från mamma

• Anonym säger:
    2014-09-02 | 07:42:50

Fantastiskt inspirerande att du nu realiserar ditt mål och långtida önskan om att ingå i verksamheten på FNs högkvarter! Och så spännande läsning - jag väntar ivrigt på mer :)

Lycka till!
    Kim

• Malin J säger:
    2014-09-02 | 09:13:53

Fint att få följa äventyret! Ser fram emot att läsa om praktiken och vardagen over there! Kram /Malin

• Anna Hu säger:
    2014-09-02 | 09:20:58

Hej finis! Låter som ni fått en riktigt bra start! Håller tummarna för att allt går som det skall och att det är så spännande, nytt, roligt och överrumplande som man tänker sig en första dag, speciellt om det är på FN!!!! :) stor kram från tåget mellan Stockholm och Göteborg!

• Sofia säger:
    2014-09-02 | 12:21:55

Låter som att ni redan hunnit med mycket! Längtar väldigt mycket efter rapport om första dagen på FN! Kram

• Christian säger:
    2014-09-02 | 18:13:47

Åh, vad sugen jag blir på New York igen! Jättekul att få följa med här! Hoppas allt går bra på FN! Såå häftigt! :D

• Amanda säger:
    2014-09-09 | 00:09:30

Å vad härligt, vad kul att få läsa om era äventyr! glöm inte att posta mycket och ofta :)) puss!!